ادبیات فارسی
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ادبیات فارسی و آدرس adabiyat3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پیوندهای مفید

 

nر واقع با اینکه هوش پدیده‌ای ژنتیک و استعدادی خدادادی است، توانایی‌های ذهنی افراد طی دوران زندگی و از دوران کودکی آنها کم‌کم شکل می‌گیرد.

 
براساس تحقیقات علمی‌انجام شده، با به کار‌بردن روش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خاصی در زندگی روزمره و در فضای آموزشی کودکان، می‌توان قدرت تفکر و هوش آنها را پرورش داد. شما هم می‌توانید از این ۹ روش برای باهوش‌تر کردن فرزندتان استفاده کنید.
 
بازی برای هوش
 
شطرنج، جدول، پازل و دیگر بازی‌های فکری، همگی برای مغز کودک همچون ورزش هستند. بازی‌هایی مانند سودوکو (جدول اعداد) علاوه بر اینکه می‌توانند سرگرمی ‌لذت‌بخشی برای کودک شما باشند، تقویت‌کننده توانایی تفکر استراتژیک، حل مشکلات و تصمیم‌گیری در وضعیت‌های پیچیده هستند.
 
انواع بازی‌های فکری را در خانه داشته باشید و علاوه بر این، گاهی مسائلی را به طور خیالی طرح کنید و برای حل این مشکلات و مسائل ساختگی، از کودکان‌تان کمک بخواهید. بگذارید با وضعیت‌های دشوار و موقعیت‌های پیچیده تصمیم‌گیری مواجه شده و راه‌های پیشنهادی خود را برای حل مسائل به شما بازگو کنند.
 
در جست‌وجوی دانش باش
 
محققین معتقدند که والدینی که کودکان خود را به ارائه نظرات و ایده‌های جدید تشویق کرده و کنجکاوی آنها را مورد توجه و احترام قرار می‌دهند، درس بزرگی به آنها داده‌اند؛ اینکه «جست‌وجوی دانش اهمیت زیادی دارد». از کودکان‌تان در زمینه سرگرمی‌ها و علایقشان سؤالاتی بپرسید و از کنجکاوی آنها حمایت کنید، نکات و موارد جدید مربوط به سرگرمی‌هایشان را به آنها یاد دهید و برای تشویق کنجکاوی‌هایشان، آنها را به گردش‌های آموزشی ببرید. گردش در موزه‌های تاریخی و طبیعی، رصدخانه و پارک‌های حیوانات از این جمله‌اند.
 
ورزش، ورزش، ورزش!
 
مطالعات گروهی از دانشمندان آمریکایی نشان داده ارتباط مستقیمی‌ بین فعالیت‌های ورزشی کودکان دبستانی و موفقیت تحصیلی آنها وجود دارد. بنابر تحقیقات این گروه، شرکت کردن کودکان در فعالیت‌های ورزشی، افزایش میزان اعتماد به نفس، مهارت در کارهای گروهی و توانایی‌های مدیریتی و رهبری را به دنبال دارد.
 
همچنین در مطالعات آنها ثابت شده بیشتر زنانی که در موقعیت کاری در نقش‌های مدیریتی و ریاست موفق بوده‌اند، در دوران کودکی و نوجوانی در فعالیت‌های گروهی و تیمی‌ ورزشی شرکت داشته‌اند. پس به جای اینکه پس از خوردن شام، جلوی تلویزیون لم بدهید، بهتر است با کودکتان توپ‌بازی کرده یا به پیاده‌روی بروید. بد نیست کودک خود را به شرکت در تیم‌های ورزشی مدرسه‌اش تشویق کنید.
 
الفبای موسیقی، الفبای هوش!
 
شاید شنیدن سر و صدای ناهنجار کودکتان در حالی که مشغول تمرین نوازندگی و آموختن موسیقی است اصلا لذت‌بخش نباشد اما باید بدانید که این سرگرمی‌لذت‌بخش کودکان، یکی از مواردی است که نیمکره راست مغز آنها را پرورش می‌دهد.
 
بنابر تحقیقات دانشمندان دانشگاه تورنتو، برنامه‌ریزی دوره‌های آموزش موسیقی برای کودکان منجر به افزایش ضریب هوشی و توانایی‌های علمی‌ آینده آنها خواهد شد.
 
هر چه سال‌های آموزش موسیقی آنها بیشتر باشد، میزان این تاثیر و افزایش هوش در آنها بیشتر خواهد بود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که آموختن موسیقی در دوران کودکی باعث کسب نمره‌های بهتر در دوران دبیرستان و ضریب هوشی بالاتر در دوران بزرگسالی می‌شود؛ پس اجازه دهید موسیقی‌دان درونی کودکتان خودش را نشان دهد.
خیلی خوب است اگر او را برای دوره های عمومی یا خصوصی آموزش موسیقی ثبت‌نام کنید.
 
شیر مادر، عصاره هوش
 
شیر مادر اولین غذای مغز کودک است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که شیر مادر از ۲ جهت برای کودک مفید است؛ یکی اینکه از خطر احتمالی ابتلای کودک به بیماری جلوگیری می‌کند و دیگر اینکه به تنهایی یک غذای کامل برای نوزاد است. دانشمندان دانمارکی به این نتیجه رسیده‌اند که تغذیه نوزاد از سینه مادر، کودک را هم سالم‌تر و هم باهوش‌تر می‌کند.
 
مطالعات ایشان نشان داده کودکانی که در دوران نوزادی ۹ ماه از سینه مادرشان تغذیه شده‌اند، به نسبت آنهایی که یک ماه یا کمتر شیر مادرشان را خورده‌اند، بسیار باهوش‌ترند. پس اهمیت شیر مادر باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد چرا که علاوه بر تضمین سلامتی نوزاد، برای آینده او و رشد مهارت‌های ذهنی‌اش هم مفید خواهد بود.
 
کامپیوتر در خدمت هوش
 
شاید تعجب کنید چون بازی‌های کامپیوتری شهرت بدی پیدا کرده‌اند و بسیار مورد انتقاد قرار می‌گیرند. بله، درست است که بسیاری از آنها وحشیانه، بی‌فایده و غیرفکری هستند اما ما در مورد انواعی از بازی‌های کامپیوتری صحبت می‌کنیم که مهارت‌های فکری و استراتژیک و قدرت تصمیم‌گیری و خلاقیت کودک را پرورش داده و کارگروهی را به او آموزش می‌دهند.
 
امروزه در دنیا بعضی شرکت‌های معتبر ساخت بازی‌های کامپیوتری، در تلاش هستند تا بازی‌های آموزشی‌ای بسازند که پرورش‌دهنده حافظه و توانایی‌های ذهنی کودکان خردسال (حتی کودکان نوپا) باشند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد کودکانی که انواع بازی‌های کامپیوتری آموزشی را بازی می‌کنند، نسبت به آنهایی که این بازی‌ها را تجربه نکرده‌اند از قدرت درک و تجسم تصویری بیشتری برخوردارند.
 
جالب است بدانید معلمان بریتانیایی، امروزه در کلاس‌های درسشان از انواع بازی‌های کامپیوتری آموزشی استفاده می‌کنند.
 
صبحانه یادت نره!
 
نتایج معتبر تحقیقات دقیقی که در دهه ۷۰ میلادی انجام شده، نشان داده است که خوردن صبحانه باعث تقویت حافظه، تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند، معمولا زودتر خسته شده و کم‌طاقت‌تر و زودرنج‌تر هستند. این دسته از کودکان نسبت به آنهایی که روز خود را با خوردن صبحانه شروع می‌کنند، از سرعت عمل کمتری برخوردارند. با وجود کمبود وقت و برنامه‌های روزانه شلوغ امروزی شاید، کمتر کسی فرصت پیدا کند که هر روز بنشیند و صبحانه مفصلی نوش جان کند. اما کودک خود را حتی فقط با خوردن یک لیوان شیر هم شده، صبحانه‌خورده، روانه مهد کودک یا مدرسه کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشد.
 
خوب بخور تا باهوش بشی
 
قند، چربی‌های اشباع و دیگر خوراکی‌های بی‌فایده را از برنامه غذایی کودکان حذف کنید و به جای آن، مواد مغذی و مفیدی که به رشد ذهنی آنها کمک می‌کند، جایگزین کنید. سال‌های اولیه دوران کودکی ـ به‌ویژه ۲ سال اول ـ بسیار اهمیت دارد و لازم است تمامی‌ مواد لازم را در رژیم غذایی کودک قرار دهید.
 
برای مثال رشد شبکه مغزی کودک نیاز شدیدی به میزان کافی آهن دارد چرا که در کودکان دچار کمبود آهن، جریان اعصاب کند می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که میزان مقاومت در برابر بیماری‌ها در کودکانی که تغذیه سالمی‌ ندارند بسیار کم است. بنابراین تغذیه نادرست باعث می‌شود کودکان از مدرسه و همسالان خود عقب بمانند و دچار افت تحصیلی شوند. پس اگر می‌خواهید کودکتان در مدرسه نمره بهتری بگیرد، به تغذیه او هم توجه کنید.
 
دوستی که هوش هدیه می‌دهد
 
کتاب یکی از روش‌های مفید قدیمی ‌است که امتحان‌اش را پس داده اما بعضی مواقع در مقابل روش‌های تکنولوژیک امروزی برای تقویت هوش، دست‌کم گرفته می‌شود؛ در حالی که کتاب قابل دسترس‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و در عین حال موفقیت‌آمیزترین روش برای آموزش و رشد ذهنی کودکان در تمامی ‌سنین است. برای کودکان‌تان از سنین پایین‌تر کتاب خواندن را شروع کنید. آنها را برای عضویت در کتابخانه ثبت‌نام کنید و کتابخانه منزلتان را پُر از کتاب کنید.
منبع : Salamatnews.com

 

 


موضوعات مرتبط: متفرقه
[ یک شنبه 29 ارديبهشت 1392 ] [ 9:22 ] [ فائزه قادری ]

ضرب‌المثل‌ها از گذشته تا امروز در زندگی مردم و ارتباط کلامی آن‌ها جایگاه خاص خود را دارند. بیش‌تر ضرب‌المثل‌های رواج‌یافته در بین مردم از یک اتفاق یا روایت تاریخی نشأت می‌گیرند و در زندگی واقعی گذشتگان ریشه دارند؛ اتفاق‌هایی که سینه به سینه نقل شده‌ و با گذشت زمان به ضرب‌المثل تبدیل شده‌اند.

حسن انوری در «فرهنگ امثال سخن» می‌گوید: این ضرب‌المثل اشاره‌ی طنزآمیز به کاری دارد که برخلاف انتظار شخص پیش می‌رود و پایان خوشایندی ندارد. در واقع در این کتاب این ضرب‌المثل به عنوان یک جمله‌ی معکوس در مورد یک ماجرا با پایان ناخوشایند به کار می‌رود. 

به باور برخی از افراد هم این جمله را اعراب که در پایان «شاهنامه» با شکست یزدگرد بر ایرانیان پیروز می‌شوند، وارد ضرب‌المثل‌های ایرانی کرده‌اند. البته این باور در هیچ کتاب و پژوهشی سندیت تاریخی ندارد و به نظر بسیاری از پژوهشگران ادبیات مردود است.

 در کتاب‌های مختلفی که درباره‌ی «شاهنامه»، سیر داستان‌ها و پایان آن نوشته شده، به این ضرب‌المثل اشاره شده است. در این کتاب‌ها «خوش» خوانده شدن آخر «شاهنامه» حاوی نوعی نگاه کنایی به شکست ایرانیان از اعراب و پایان اقتدار سلسله‌ی ساسانیان با شکست و مرگ یزدگرد است. «شاهنامه چگونه به پایان رسید» محمد محیط طباطبایی و «شاهنامه آخرش خوش است» محمدابراهیم باستانی پاریزی از جمله‌ی این کتاب‌ها هستند.

 کتاب «ریشه‌های تاریخی امثال و حکم» نوشته‌ی مهدی پرتوی آملی که به بررسی تاریخی ریشه‌های ضرب‌المثل‌های ایرانی پرداخته شده، علت رواج این جمله را این می‌داند که در گذشته هر کس «شاهنامه» می‌خواند و به ستایش سلطان محمود غزنوی می‌رسید، از همت سلطان در تحسین «شاهنامه» خوشحال می‌شد؛ اما با پایان یافتن «شاهنامه» و فهمیدن حق‌ناشناسی سلطان محمود در قبال فردوسی و کتابش، متوجه اشتباه خود می‌شد. این روایت بعدها به ضرب‌المثل تبدیل شد و عاقلان به هر کس که دست به کار نابخردانه‌ای بزند و اصرار بر ادامه‌ی آن داشته باشد، می‌گویند: شاهنامه آخرش خوش است. 

در این‌باره نظریات متناقضی هم وجود دارد. به عنوان مثال محمد‌علی اسلامی ندوشن در این‌باره معتقد است: این ضرب‌المثل کنایی نیست و اشاره به هسته‌ی اصلی «شاهنامه» یعنی جنگ‌های ایرانیان و تورانیان دارد. او اعتقاد دارد که خوش بودن پایان «شاهنامه» مربوط به حمله‌ی اعراب و شکست ساسانیان نیست، بلکه به پیروزی نهایی پهلوانان ایرانی بر لشکر توران اشاره دارد که البته این پیروزی در قسمت‌های میانی «شاهنامه» و در بخش پهلوانی آن است و به آخر «شاهنامه» که مربوط به بخش تاریخی می‌شود، ربطی ندارد.

 محیط طباطبایی در کتاب «شاهنامه چگونه به پایان رسید» نظر دیگری هم در رابطه با این ضرب‌المثل دارد. در گذشته وقتی نقالان از خواندن یک دوره‌ی کامل «شاهنامه» فارغ می‌شدند، در مجلس نقل «شاهنامه» جشن کوچکی برپا می‌شد و کسانی که مدت‌ها با اشتیاق دل به داستان‌ها و حماسه‌سازی‌های پهلوانان ایران‌زمین می‌سپردند، بساط شیرینی و چای را فراهم می‌کردند و معتقد بودند که هرچند پایان کار ایرانیان در آخر « شاهنامه» خوش نیست، اما به پایان رساندن نقالی کامل این کتاب شایسته‌ی شادمانی است.

 برخی نویسندگان و پژوهشگران «شاهنامه» هم مفهوم کنایی این ضرب‌المثل را مربوط به رفتار سلطان محمود غزنوی و طرد فردوسی و کتابش از دربار می‌دانند. آن‌ها معتقدند، این جمله به داستان‌های «شاهنامه» ربطی ندارد و به سرگذشت فردوسی و رانده شدنش پس از 30 سال تلاش برای سرودن «شاهنامه» اشاره دارد. 

آن‌چه از پایان بخش پهلوانی و تاریخی «شاهنامه» می‌توان فهمید، این است که با کشته شدن رستم، نام‌دارترین پهلوان ایرانی و همچنین شکست ایرانیان از اعراب، پایان داستان‌های این اثر ماندگار برای مردم ایران «خوش» نیست. با این وجود، خلق این کتاب توسط فردوسی و داستان‌های زیبا و حماسی آن که در دلاوری و خصایص نیکوی پهلوانان و اساطیر ایرانی ریشه دارد، برای همیشه برای ایرانیان خوشایند خواهد بود.


موضوعات مرتبط: ضرب المثل
[ جمعه 27 ارديبهشت 1392 ] [ 1:31 ] [ فائزه قادری ]

دوره پروین اعتصامی زمانی است که برای جنس زن به علت حاکمیت نظام مردسالارانه، امکان تحصیل و پرورش چنانکه باید و شاید فراهم نبود و زنان نتوانستند آنچنانکه درخور قابلیت‌های نهفته‌شان است، پیشرفت کنند. به همین دلیل تعداد علما و شعرا و ادبای زن ایرانی، در برابر خیل مردان که در این راه گام نهادند، ناچیز می‌نماید و پروین اعتصامی،‌ در میان این خیل، از نوادر است.
 
ملک‌الشعرای بهار در این باره در مقدمه دیوان پروین می‌گوید: «در ایران که کان سخن و فرهنگ است اگر شاعرانی از جنس مرد پیدا شده‌اند که مایه حیرت‌اند، جای تعجب نیست اما تاکنون شاعری از جنس زن که دارای این قریحه و استعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید، از نوادر محسوب می‌شود و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تمجید و تحسین است.»

رمز توفیق این ارزشمند زن فرهنگ و ادب فارسی، علاوه بر استعداد ذاتی، معجزه تربیت و توجه پدر نامور اوست که به‌رغم محرومیت زن ایرانی از امکانات تحصیل و فقدان مدارس دخترانه، خود به تربیت او همت گماشت و فرزند بااستعداد خود را به مقامی که درخورش بود رساند. پدر پروین، میرزا یوسف اعتصامی (اعتصام‌الملک)، پسر میرزا ابراهیم‌خان مستوفی ملقب به اعتصام‌الملک از اهالی آشتیان بود که در جوانی به سمت استیفای آذربایجان به تبریز رفت و تا پایان عمر در همین شهر زندگی کرد.
 
اعتصام‌الملک از پیشگامان راستین تجدد ادبی در ایران و به‌حق از پیشوایان تحول در نثر فارسی است، چراکه با ترجمه شاهکارهای نویسندگان بزرگ جهان، در پرورش استعدادهای جوانان، نقشی به‌سزا داشت. او علاوه بر ترجمه بیش از ۱۷ جلد کتاب، در بهار سال ۱۳۲۸ ه.ق، مجموعه ادبی نفیس و پرارزشی به نام «بهار» نیز منتشر کرد که طی انتشار ۲۴ شماره در دو نوبت توانست مطالب سودمند علمی و ادبی و تاریخی و… را به طریقی نیکو و روشی مطلب به اهل علم و ادب ارائه کند.
 
از چنین پدری، در روز ۲۵ اسفندماه سال ۱۲۸۵ شمسی د ر تبریز، دختری تولد یافت که نامش را پروین گذاشتند. او در کودکی با پدر به تهران آمد. ادبیات فارسی و عربی را نزد وی فرا گرفت و از محضر ارباب فضل و دانش که در خانه پدر جمع می‌شدند بهره‌ها برد. در هشت سالگی به شعر گفتن پرداخت و مخصوصا با به نظم کشیدن قطعات زیبا و لطیف که پدرش از کتب خارجی ترجمه می‌کرد، طبع‌آزمایی می‌نمود و به پرورش ذوق می‌پرداخت.

 کاری از فائزه سالاری

 


موضوعات مرتبط: شاعران و نویسندگان
برچسب‌ها: پروینپروین اعتصامیزندگینامه پروین اعتصامیاعتصامی
ادامه مطلب
[ 13 ارديبهشت 1392 ] [ 16:31 ] [ ]

عاقبت، روزى تخته سیاه ها زبان مى گشایند و خستگى قرن هاى معلم را شهادت مى دهند.
معلم، لقمه هاى دانش را با دستان خویش، در سفره ذهن دانش آموزان مى گذارد.

میدانم که هر چه بگوییم برای سپاس گزاری از تو کم است اما معلم عزیزم این جمله را، از من بپذیر
لبخند همیشه بر لبانت،صبوری،وایثارت را فراموش نخواهم کرد تا گوشه ای زحماتت قدر دانی شود.
(معلم گلم خانم ...... عزیز روزت مبارک)
این تبریک کوچک را از ما بپذیر

مطلب ارسالی ازفائزه و فائقه سنجری


موضوعات مرتبط: متفرقه
[ 12 ارديبهشت 1392 ] [ 18:51 ] [ ]

درس نوزدهم   مرجع شناسی

1. مواد نوشته از چه حاصل میشود؟

2.قدم اول در پژوهش چیست؟

3.بهره گیری از منابع دو شرط دارد انها را ذکر کنید .

4.لغت نامه ها چه اطلاعاتی درباره یک واژه به ما میدهند؟

5.ترتیب قرار گرفتن کلمات در واژه نامه براساس------------- است .

6. به طور کلی واژه نامه به چند دسته تقسیم میشوند؟مثال بزنید .

7.در کنار واژه نامه ها فارسی از کدام فرهنگ های دیگر میتوان یاد کرد؟

8.چرا دسترسی به مراجع آسان است ؟

9. چرا کتاب های مرجع درمیان منابع پژوهشی جایگاه ویژه ای دارد؟

10.کتاب های مرجع انواع مختلفی دارد نام ببرید .

11. به طور کلی برای استفاده از کتاب چند نکته را باید رعایت کنیم؟

12.شیوه ی استفاده و چگونگی مراجعه به کتاب های مرجع در کدام قسمت آن آمده است؟

13.نقل مطالب از کتاب های مرجع به چند شیوه انجام می پذیرد نام ببرید .

14.در هر کتابخانه بخشی به نام-----وجود دارد که میتوان برای یافتن انواع کتاب مرجع به آنجا رجوع کرد.

15.فرهنگ معین تالیف---------است .

16.فرهنگ معین در----جلد و----بخش تنظیم شده است و حاوی حدود -------لغت است .

17. فرهنگ معین در سه بخش تنظیم شده است نام ببرید.

18.در فرهنگ معین تلفظ درست کلمه چگونه نشان داده میشود؟

19.در فرهنگ معین،داخل قلاب-------را معرفی میکنند.

20.در فرهنگ معین نشانه های اختصاری چگونه می آید؟

21.معانی متفاوت یک واژه در فرهنگ معین چگونه می آید؟

22.برای جلوگیری از تکرار معانی واژه ها در فرهنگ معین چه می کنیم؟

23.در کدام لغت نامه در حاشیه و متن تصویر واژه می آید؟

24.کدام لغت نامه است که در کلمه در حکم دایرۀاست؟

25.در فرهنگ دهخدا --------در قلاب[]نشان داده شده است؟

26.علامت داخل کمانک در لغت نامه ی دهخدا چه چیزرا مشخص می کند؟

27.در کدام لغت نامه شواهدی از شعر و نثر ذکر شده است؟

28.دو خط موازی در لغت نامه ی دهخدا چه چیزی را نشان می دهد؟

29.کهن ترین فرهنگ لغت فارسی چه نام دارد و اثر کیست؟

30 المنجد،لغت نامه عربی به عربی اثر کیست و کلمات آن بر چه اساسی مرتب شده است؟ 

درس نوزدهم

جواب ها

1.(1-از معلومات نویسنده 2-از نوشته هاوگفته های دیگران )

2.(بهر گیری از منابع)

3.(1-شناختن منابع2-آشنایی با طرز استفاده از آنها)

4.(معنی یا معانی گوناگون،املای درست،تلفظ،ریشه،ارزش دستوری،تعریف یا توصیف،شکل،نام های دیگر،گونه ها .)

5.(حروف الفبا)

6.(برخی واژه نامه ها عمومی اند؛مثل«فرهنگ معین»و«لغت نامه دهخدا».برخی تخصصی هستند؛مانند «فرهنگ اصطلاحات علمی»زیر نظر پرویز شهریاری.

7.(در کنار واژه نامه های فارسی از فرهنگ های دو یا چند زبانه مثل فرهنگ انگلیسی به فارسی و فارسی به انگلیسی«حییم»و فرهنگ عربی به فارسی«المنجد» میتوان یاد کرد.)

8.(مواد کتاب های مرجع عموما به ترتیبی مثلا؛موضوعی،الفبایی یا موضوعی-الفبایی مرتب شده اند و به همین دلیل،دسترسی به آنها آسان است.)

9.(زیرا در کوتاه ترین زمان اطلاعاتی دقیق،جامع و اساسی را درباره ی            واژه،مفهوم،موضوع،شخص،مکان و...در اختیار مراجعه کننده قرار میدهند.)

10.(واژه نامه ها،فرهنگ ها، دانش نامه های عمومی و تخصصی در سطوح گوناگون و برای گروه های سنی متفاوت،معجم آثار مولفان،زندگی نامه ها،تواریخ،کتب رجال،طبقات حاوی شرح حال صنف های گوناگون مانندٍ:پزشکان،ادیبان،اهل تصوف،شعرا،اطلس های جغرافیایی و....)

11.(1-شیوه ی استفاده و چگونگی مراجعه به این کتاب ها معمولا در مقدمه ی آنها آمده است.

12.(در مقدمه ی کتاب مرجع آمده است.) 

13.(به سه شیوه 1-نقل مستقیم 2-نقل با تلخیص3-نقل به مضمون)

نقل مطالب از کتاب های مرجع به سه شیوه انجام می پذیرد:نقل مستقیم،نقل با تلخیص،نقل به مضمون.در نقل مستقیم،عین متن کتاب مرجع را می آوریم،در نقل با تلخیص،متن را خلاصه می کنیم،در نقل با مضمون،معنی و مفهوم متن را می نویسیم)

14.(کتب مرجع)

15.(دکتر محمد معین)

16.(شش جلد ،سه بخش،یکصد هزار لغت)

17.(لغات،ترکیبات خارجی،اعلام[اسامی،اشخاص،مکان ها])

18.(از طریق آوانوشت نشان میدهد تا آن را به صورت دیگری تلفظ نکنیم.)

19.(ریشه کلمه)

20.(نشانه اختصاری داخل کمانک ()نشان داده می شود)

21.(در ذیل هر شماره یکی از معانی این کلمه آمده است)

22.(مثلا داخل کمانک علامت (کنـ)را نشان میدهیم که در زبان فارسی یک کنایه است)

23.(فرهنگ معین)

24.(لغت نامه ی دهخدا)

25.(تلفظ درست کلمه)

26.(نوع دستوری کلمه)

27.(لغت نامه دهخدا )

28.(معانی یا کاربرد های گوناگون)

29.(لغت فرس اسدی،اسدی طوسی)

30.(اثر لویس معلوف است که بر اساس ریشه ی کلمات مرتب شده است.)

درس پانزدهم       نظام آوایی زبان

سولات

1.نظام آوایی در سه سطح مطالعه میشود نام ببرید.

2. دستور زبان را نیز به دو بخش------و------تقسیم می کنند .

3.واج چیست؟

4.نظام آوایی زبان------تشکیل میشود.

5.هجا یا بخش چیست؟

6.زبان شناسان هنگام نوشتن واج ها با حروف

الفبا آنها را در این نشانه-----قرار می دهند.

7.واج های زبان به چند دسته تقسیم می شوند نام ببرید.

8.در فارسی هیچ هجایی با مصوت آغاز نمی شود و مصوت ها همیشه دومین واج هر هجا هستند.صغ

9.تعداد واج ها در زبان های گوناگون،متفاوت است.صغ

10.زبان فارسی---- واج دارد که به-----مصوت و-------صامت تقسیم می شوند.

11.به چه کلماتی تک هجایی می گویند؟

12.هر هجا به تنهایی میتواند--------.یک کلمه را تشکیل دهد.

13.به چه کلماتی پنج هجایی می گویند؟ 

جواب ها

1.(1-واج شناسی یا نظام آوایی2-دستور زبان یا صرف و نحو3-معناشناسی وکاربرد زبان)

2.(صرف و نحو)

3.(یک کلمه دارای صداهایی است که به آنها واج می گویند)

4.(واج ها)

5.(واج های زبان با هم ترکیب می شوند و ساخت هایی را ب وجود می آورند که به آن ها هجا یا بخش می گویند)

6.( / / )

7.(مصوت و صامت )

8.(ص)

9.(ص)

10.(29 واج،6مصوت،23صامت)

 12.(هرهجا به تنهایی می تواند ساخت آوایی یک کلمه را تشکیل دهد.

ارسالی از فائقه و فائزه سنجری


موضوعات مرتبط: نمونه سوال
[ 12 ارديبهشت 1392 ] [ 18:33 ] [ ]

Image

ترا من چشم در راهم شباهنگام
که می گیرند در شاخ " تلاجن"  سایه ها رنگ سیاهی
وزان دلخستگانت راست اندوهی فراهم
ترا من چشم در راهم.
 
شباهنگام.در آندم که بر جا دره ها چون مرده ماران خفتگانند
در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام
گرم یاد آوری یا نه
من از یادت نمی کاهم
ترا من چشم در راهم.
 
زمستان1336-نیمایوشیج

محدثه محمدی-اتاق 201دبیرستان فاطمه الزهرا(س)


موضوعات مرتبط: شعر
[ 10 ارديبهشت 1392 ] [ 8:9 ] [ ]

 

فردی خواب دید مردار انسانی را پیش رویش گذاشته اند و به او می گویند: بخور, او گفت :به چه  جرمی باید مردار یک انسان را بخورم ؟پاسخ شنید: زیرا نزد تو از فلانی غیبت کرده اند , گفت: به خدا من نه بدی اش را گفته ام نه خوبی اش را , گفتند :ولی تو شنیدی که غیبتش را میکردند و در دل خوشنود شدی .از خواب که بیدار شد تصمیم گرفت دیگر اجازه ندهد تا در حضور او از مسلمانی غیبت شود.

 

(برگرفته از کتاب خواب های خواندنی از غلام رضا حیدری)

ارسالی از مهناز بهرامی پور


موضوعات مرتبط: داستان
[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392 ] [ 20:35 ] [ فائزه قادری ]

 

-هیچ گاه به قصد لطمه زدن به دیگران چیزی نگوئید و ننویسید وقتی چنین کاری را کردید , دیگر نمی توانید حرف خود را پس بگیرید .

 

- واضع و روشن انچه را که میخواهید بگوئید , مطرح کنید, کنایه پرانی و طعنه زدن خلاف اصل صداقت گویی و قاطعیت است .

 

- حفظ خونسردی در وقت مشکلات مهم تری کار است .سراسیمگی و دستپاچگی باعث می شود کنترل اوضاع از دست برود. 

برگرفته از (525 نکته از زبان مدیران موفق)ترجمه ابوالقاسم حکیمی پور

ارسالی از مهنازبهرامی پور


موضوعات مرتبط: جملات الهام بخش
[ دو شنبه 9 ارديبهشت 1392 ] [ 20:26 ] [ فائزه قادری ]

                                           

زندگی شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم/ زندگی زمزمه پاک حیات ست، میان دو سکوت/ زندگی، خاطره آمدن و رفتن ماست.....
شب آرامی بود
می روم در ایوان، تا بپرسم از خود
زندگی یعنی چه؟
مادرم سینی چایی در دست
گل لبخندی چید، هدیه اش داد به من
خواهرم تکه نانی آورد، آمد آنجا
لب پاشویه نشست
پدرم دفتر شعری آورد، تکيه بر پشتی داد
شعر زیبایی خواند، و مرا برد، به آرامش زیبای یقین
:با خودم می گفتم
زندگی، راز بزرگی است که در ما جاریست
زندگی فاصله آمدن و رفتن ماست
رود دنیا جاریست
زندگی ، آبتنی کردن در این رود است
وقت رفتن به همان عریانی؛ که به هنگام ورود آمده ایم
دست ما در کف این رود به دنبال چه می گردد؟
!!!هیچ
زندگی، وزن نگاهی است که در خاطره ها می ماند
شاید این حسرت بیهوده که بر دل داری
شعله گرمی امید تو را، خواهد کشت
زندگی درک همین اکنون است
زندگی شوق رسیدن به همان
فردایی است، که نخواهد آمد
تو نه در دیروزی، و نه در فردایی
ظرف امروز، پر از بودن توست
شاید این خنده که امروز، دریغش کردی
آخرین فرصت همراهی با، امید است
زندگی یاد غریبی است که در سینه خاک
به جا می ماند

زندگی، سبزترین آیه، در اندیشه برگ
زندگی، خاطر دریایی یک قطره، در آرامش رود
زندگی، حس شکوفایی یک مزرعه، در باور بذر
زندگی، باور دریاست در اندیشه ماهی، در تنگ
زندگی، ترجمه روشن خاک است، در آیینه عشق
زندگی، فهم نفهمیدن هاست
زندگی، پنجره ای باز، به دنیای وجود
تا که این پنجره باز است، جهانی با ماست
آسمان، نور، خدا، عشق، سعادت با ماست
فرصت بازی این پنجره را دریابیم
در نبندیم به نور، در نبندیم به آرامش پر مهر نسیم
پرده از ساحت دل برگیریم
رو به این پنجره، با شوق، سلامی بکنیم
زندگی، رسم پذیرایی از تقدیر است
وزن خوشبختی من، وزن رضایتمندی ست
زندگی، شاید شعر پدرم بود که خواند
چای مادر، که مرا گرم نمود
نان خواهر، که به ماهی ها داد
زندگی شاید آن لبخندی ست، که دریغش کردیم
زندگی زمزمه پاک حیات ست، میان دو سکوت
زندگی، خاطره آمدن و رفتن ماست
لحظه آمدن و رفتن ما، تنهایی ست
من دلم می خواهد
قدر این خاطره را دریابیم.
سهراب سپهری
ارسال شده توسط:محدثه محمدی-رشته ریاضی فیزیک دبیرستان فاطمه الزهرا(س)-اتاق202

 


موضوعات مرتبط: شعر
[ 8 ارديبهشت 1392 ] [ 8:1 ] [ ]

خودرا اگرچه سخت نگهداری از گناه

گاهی شرایطی است که ناچاری از گناه

هرلحظه ممکن است که بابرق یک نگاه

بردوش تونهاده شود باری از گناه

گفتم:گناه کردم اگرعاشقت شدم

گفتی :توهم چه ذهنیتی داری از گناه

سخت است اگر  دل بکنم از تو از خودم

ازاین نفس کشیدن اجباری از گناه

بالا گرفته ام سرخودرا اگرچه عشق

یک عمرریخت برسرم آواری از گناه

دارندپیله های دلم رامیشکند

باید دوباره زاده شوم....عاری از گناه

 مطلب ارسالی ازsamira ebrahimi


موضوعات مرتبط: شاعران و نویسندگان
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 23:28 ] [ ]

نجمه زارع در29 آذرماه 1361درشهرستان کازرون ازشهر های ریشه دارایران واقع دراستان فارسبه دنیا آمد.شش ماه پس ازتولد وی خانواده اش بدلیل ادامه تحصیل حوزوی پدردرقم سکنی گزیدند.نجمه درخانواده فرهنگی-مذهبی پدرومادروی هردودرمدارس قم تدریس می کردندواکنون بازنشسته هستند،همچنین دایی و پدربزرگ اوهم هردو به درجه رفیع شهادت نائل گشتندکه بعدها نجمه چندشهربرایشان سرود،بالیدن گرفت واز همان آغاز نشانه های شاعری رادر رفتار وی بادیگران میتوان دید.اودوران دبستان خودرا در دبستان((اوسطی))قم ودوران راهنمایی و دبیرستان خودرا به ترتیب درمدرسه های ((نرجسیه))و((شهدای چهار مردان))گذراند.طی سال های 79تا81دردانشگاه همدان به تحصیل دررشته ی عمران پرداخت ،دربهار1384با عباس محمدی(ایشان هم شاعر بودند)ازدواج کرد وسرانجام به دلیل اشتباه پزشک معالجش پس از5 روز اغماء درتاریخ31 شهریور1384دار فانی راوداع گفت.روحش شاد یادش گرامی              

 مطلب ارسالی سمیرا ابراهیمی


موضوعات مرتبط: تاریخ ادبیات
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 22:58 ] [ ]

 پس از گذشت کلی مسیر پیچ در پیچ که ابتدای آن از هزار چم جاده چالوس شروع میشد به روستای یوش رسیدیم که زیبائی وطبیعت آن مرا به تحسین واداشت بیخود نیست که نیما در اینجا شاعر شده است وهزار سبک پیش گزیده شعر را برهم زده است.

- نمائی از روستای یوش - زادگاه علی اسفندیاری ( نیما یوشیج ) 

پس از سپری کردن کلی کوچه باغهای قدیمی که پر از درختان آلو ، زردآلو وگردو بود بالاخره به خانه نیما یوشیج رسیدیم کوچه ای با صفا که از زیر سنگفرشهای آن آبی خنک جاری بود و ترانه زیبائی از زندگی بکر انسان را در گوش خسته مسافران جاری می ساخت . خانه ای زیبا که نشاندهنده رونق زندگی در روزگاران قدیم بود. 

- نمائی از خانه زیبای علی اسفندیاری ( نیما یوشیج ) در یوش 

- نمائی از درب ورودی خانه علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

 

- تصویری زیبا از نیما یوشیج که در تالار ورودی خانه نصب شده است

حیاط این خانه بسیا زیبا بود ودر وسط آن مزار نیما قرار داشت دور تا دور حیاط پر بود از عکسهایی بسیار قدیمی وزیبا که یکی از دیگری دیدنیتر بود .در ادامه به چند تصویر از آن می پردازیم.

- نمائی از ایوانها ، اندرونیها واتاقهای زیبای خانه علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

 

- نمائی دیگر از خانه علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

- از راست استاد شهریار ، شراگیم فرزند نیما و علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

- طوبی مفتاح مادر علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

- عکسی از جوانی علی اسفندیاری ( نیما یوشیج )

- عکسی از تفریحات علی اسفندیاری ( نیما یوشیج ) با دوستان

 

- مزار نیما که در کنار خواهرش و جمع آوری کننده آثارش در وسط حیاط همان خانه آرمیده است.

این همه چیزی نبود که در آنجا می توان دید واقعا هر ایرانی می بایست حداقل یکبار و دیدن این همه زیبائی به این روستا برود.

وبه قولی شنیدن کی بود مانند دیدن . یا حق

وصيّت‌نامه‌ی ِ نيمايوشيج
شب دوشنبه 28 خرداد 1335


امشب فکر می‌کردم با اين گذران ِ کثيف که من داشته‌ام - بزرگی که فقير و ذليل می‌شود - حقيقةً جای ِ تحسّر است . فکر می‌کردم برای ِ دکتر حسين مفتاح چيزی بنويسم که وصيت‌نامه‌ی ِ من باشد ؛ به اين نحو که بعد از من هيچ‌کس حقّ ِ دست زدن به آثار ِ مرا ندارد . به‌جز دکتر محمّد معين ، اگر چه او مخالف ِ ذوق ِ من باشد .
دکتر محمّد معين حق دارد در آثار ِ من کنجکاوی کند . ضمناً دکتر ابوالقاسم جنّتی عطائی و آل احمد با او باشند ؛ به شرطی که هر دو با هم باشند .
ولی هيچ‌يک از کسانی که به پيروی از من شعر صادر فرموده‌اند در کار نباشند . دکتر محمّد معين که مَثَل ِ صحيح ِ علم و دانش است ، کاغذ پاره‌های ِ مرا بازديد کند . دکتر محمّد معين که هنوز او را نديده‌ام مثل ِ کسی است که او را ديده‌ام . اگر شرعاً می‌توانم قيّم برای ِ ولد ِ خود داشته باشم ، دکتر محمّد معين قيّم است ؛ ولو اين‌که او شعر ِ مرا دوست نداشته باشد . امّا ما در زمانی هستيم که ممکن است همه‌ی ِ اين اشخاص ِ نام‌برده از هم بدشان بيايد ، و چقدر بيچاره است انسان ... !

 مطلب ارسالی ازعطیه رمضانی


موضوعات مرتبط: تاریخ ادبیات
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 20:48 ] [ ]

1: خواجوی کرمانی شاعر چه قرنی است و از چه کسی تقلید کرد؟  قرن هشتم و از سعدی تقلید کرد. 

2: نخل بند شاعران لقب کدام شاعر است و چرا این لقب را به او دادند؟ 

لقب خواجوی کرمانی ، به دلیل هنر نمایی هایش در عالم شعر به نخل بند شاعران شهرت یافت. 

3:خواجوی کرمانی در کجا مدفون است ؟ در تنگ الله اکبر مشرف بر دروازه قرآن فعلی شیراز

 4:دیوان خواجوی کرمانی شامل چیست؟ 

شامل قصاید ، غزلیات ، قطعات ، ترجیعات ، رباعیات که بر روی هم رفته به دو بخش صنایع الکمال و بدایع الجمال تقسیم می شود.

 5: شش مثنوی خواجوی کرمانی را نام ببرید ؟ 

سام نامه ، همای و همایون ، گل و نوروز ، روضه الانوار ، کمال نامه ، گوهر نامه 

6: خواجوی کرمانی در سرودن غزل و قصیده و حماسه غنایی از چه شاعرانی تقلید کرد؟ 

قصیده از سنایی ، غزل سعدی حماسه فردوسی ، غنایی نظامی

 7: خصوصیات اخلاقی ابن یمین چیست؟  مردی قانع ، گوشه گیر و دهقان پیشه 

8: موضوع قصیده ها و غزل های ابن یمین چیست ؟

 در باب قصیده می شود به مدح و منقبت امامان شیعه اشاره کرد و مضمون غزلهایش عشق و دلدادگی است 

9: سیف فرغانی در دیوان قصایدش را بیشتر در استقبال از چه سخنورانی نوشته است؟

 رودکی ، انوری ، خاقانی ، سنایی ، عطار و کمال اصفهانی 

10: مهمترین اثر منظوم عبید زاکانی چیست ؟ وموضوع آن چیست؟ 

موش و گربه این منظومه حکایتی تمثیلی است که عبید در آن وضع جامعه و دو طبقه حاکمان و قاشیان را مورد انتقاد قرار می دهد چه بسا مقصود اصلی وی بیان حال ابواسحاق اینجو بوده باشد در برابر ایر مبارزالدین محمد فرمانروای کرمان. 

11: در هزلیات عبید از چه کسانی تقلید کرد؟   سوزنی ، سعدی 

12: آثار طنز آمیز عبید زاکانی به ترتیب اهمیت نام ببرید؟اخلاق الاشراف ، صد پند ، رساله دلگشا ، رساله تعریفات 

ارسالی ازatiehehterami-vahidehsalmani


موضوعات مرتبط: نمونه سوال
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 20:36 ] [ ]

شاعر پارسی‌گوی و تركي گوي آذری‌زبان، در سال ۱۲۸۵ در شهر تبریز متولد شد. دوران کودکی را در روستای -قیش‌قورشاق- و روستای -خشگناب- در بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در شرق استان آذربایجان شرقی سپری نمود. پدرش حاج میرآقا بهجت تبریزی نام داشت که در تبریز وکیل بود. پس از پایان سیکل اول متوسطه در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد.
حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد. پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در اداره ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. در سال ۱۳۱۳ که شهریار در خراسان بود، پدرش حاج میرآقا خشگنابی درگذشت. او به‌سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکده ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود.

در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰ اثر مشهور خود -حیدربابایه سلام- را می‌سراید. گفته می‌شود که منظومه حیدربابا به ۹۰ درصد از زبان‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ترجمه و منتشر شده‌است. در تیر ۱۳۳۱ مادرش درمی‌گذرد. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمده و با یکی از بستگان خود به‌نام «عزیزه عمیدخالقی» ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نام‌های شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- می‌شود.

سرگذشت عشق آتشین و ناکام او
که به ترک تحصیل وی از رشتهٔ پزشکی در سال آخر منجر شد،
مسیر زندگی او را عوض کرد و تحولات درونی او را به اوج معنوی ویژه‌ای کشانید و به اشعارش شور و حالی دیگر بخشید.
وی سرانجام پس از هشتاد و سه سال زندگی شاعرانهٔ پربار
در روزهای آخر عمر به‌دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شد
و پس از مرگ در ۲۷ شهریور ماه ۱۳۶۷ هجری شمسی درگذشت و بنا به وصیت خود در مقبرة الشعرای تبریز به خاک سپرده شد.

مطلب ارسالی ازعطیه رمضانی
 


موضوعات مرتبط: تاریخ ادبیات
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 20:33 ] [ ]

 نشخوار آدمیزاد حرف است:

اگر پرگویی می کنم ایرادی ندارد، حرف زدن خود نوعی از سرگرمی است.

نشسته پاک است:

به شوخی، شخصی است که به تمیزی بدن و جامه اش بی اعتناست.

نصیب کسی را کسی نخورد:

همانند: روزی کس را، کس نخورد.

نطقش کور شدن:

براثر گفتگو وجنجال سخن کسی قطع شدن، از ادامه صحبت بازماندن.

نظر زدن :

به چشم بد نگاه کردن، از نظر عوام چشم زخم بودن.

مطلب ارسالی ازحمیده حرمی


موضوعات مرتبط: ضرب المثل
ادامه مطلب
[ 7 ارديبهشت 1392 ] [ 19:2 ] [ ]
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
لینک های ویژه
امکانات وب